Forumteater

Idag började vi ju med forumteater och det var faktiskt skit roligt. Våran lärare Tomas var hur bra som helst och vi lärde oss mycket bara idag. Vi har varit i grupper och fått göra olika fall, först skulle vi göra en scen i staty och så skulle resten av gruppen gissa vad vi gjorde och, sen fick vi spela upp det som en liten teater. Vi gjorde en om rasism och nasism där lilla jag fick bli den utsatta. Och i forumteater spelar man upp ett dillemma där sedan publiken får gå in och ändra scenen så att det ska bli till det bättre och det ska bli ett bra slut. Publiken får byta ut personer eller ta bort en person så att det som händer inte kommer att hända. Nu ska vi bygga ihop dessa pjäser i grupperna så vi sedan kan spela upp det på torsdag för en mellanstadieklass och en högstadieklass och då ska dom få vara med och ändra. Så en scen kommer vara rasism och nasism, en kommer handla om mobbing och en om misshandel och så ska eleverna få diskutera varför det händer sådanna saker och hur man kan motarbeta allt. Så jag tror att det kan vara kanska kul att se hur dom tänker när dom ser våran teater och hur dom kommer ändra våra scener för att det inte ska hända. Det kanske låter konstigt och rörigt men det är det inte när man väl kommer in i det, och när man väl förstår hur man ska göra. För när Tomas förklara först för oss att dom ska in och ändra och vi ska diskutera och bolla med dom under tiden så lät det väldigt skumt och rörigt, men när man väl fick prova och gå in och ändra när grupperna spelade upp för varandra så vart det ganska klart hur man skulle gå till väga i detta. Men det var roligt och jag tror att man kommer få ganska mycket nytta av det nä vi väl ska ut och jobba med ungdomar. Så jag tror att detta kan bli bra när vi är klara och har lärt oss allt i det hela=)

Nu måste jag packa igen har faktiskt ingen lust med det alls för det är så mycket som måste packas ner. Men jag måste för annars blir jag aldrig klar och det är inget bra om jag inte blir det. Och tar jag lite om dagen så kanske jag kan bli klar till fredag som jag har lovat att jag ska vara. Men men måste ta tag i detta nu.
Bye

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback